Цэнтрам Барысаўска-Бягомльскай партызанскай зоны было возера Палік у Барысаўскім раёне, але мяжа гэтай зоны на Усходзе пралягла па тэрыторыі вакол возера Сялява, якую кантралявалі некалькі партызанскіх брыгад і атрадаў.
На берагах Сялявы пасля разгрому варожых гарнізонаў у Хальнявічах, Слабадзе, Лютых, як пісаў У.П. Ільін, аўтар кнігі «Партызаны не здаюцца», партызанскай зонай былі і ваколіцы возера Сялява, лясная мясцовасць паміж Тапарышчам з аднаго боку, і Янаўшчынай з другога.
Гэтую ж думку працягвае і Лінькоў у кнізе «Война в тылу врага»: «В Холопеничском районе, как и в соседнем Чашницком, в ряде деревень имелись подпольные группы, которые имели связь с партизанами. Они готовили зимой людей из числа окруженцев, активистов колхозных деревень, молодежи, не успевшей явиться на призывные пункты и отойти на восток вместе с Красной Армией. С образованием вокруг Селявы своего рода партизанской зоны в ряде деревень создавались ополченческие деревни. Например, одной из них была деревня Липовец. В ней, например, представитель партизан Бринский 29 марта провел совещание по организации и деятельности таких деревень».
У Ліпаўцы была створана база харчовага забеспячэння і бытавога абслугоўвання партызан. Тут была праведзена нарада камандзіраў груп народнага апалчэння і прадстаўнікоў падпольных арганізацый Чашніцкага, Халопеніцкага і Лепельскага раёнаў. Яе правёў камандзір партызанскага атрада асобага прызначэння В.В. Шчарбіна, партызанскі псеўданім «Баця».
Яшчэ ў канцы 1943 года цэнтральны штаб партызанскага руху перадаў распараджэнне камандзірам сіламі некалькіх брыгад ажыццявіць напады на гарнізоны ў Лепелі, Чарэі і іншых буйных населенных пунктах для аказання дапамогі наступаючым савецкім войскам. Партызаны брыгады Гудкова павінны былі нанесці ўдары па варожых гарнізонах у вёсках Вялікія і Малыя Хальнявічы, Забор’е і інш. Падчас баявых дзеянняў партызаны здолелі каля вёскі Малыя Хальнявічы з засады разграміць буйны атрад праціўніка, які меў і артылерыю.
Актывізацыя партызанскага руху выклікала занепакоенасць нямецкіх улад, вынікам чаго стала буйнамаштабная карная аперацыя супраць партызан Барысаўска-Бягомльскай зоны. Падчас гэтай блакады ў 1944 годзе партызаны некалькіх брыгад трымалі абарону ад вёскі Язбы да вёскі Хальнявічы, пры гэтым немцы страцілі забітымі і параненымі каля 70 салдат, затым праз брод, які цягнуўся ад Калодніцы да так званай «Выспы» каля Янаўшчыны, некалькі атрадаў здолелі выйсці на супрацьлеглы бераг возера Сялява і затым лясамі ад Лісічына і далей – да галоўнай партызанскай базы на Паліку. Пасля блакады яны зноў вярнуліся на старое месца дыслакацыі. Вось што пра гэта пісаў Ільін: «Деревня Худово, где мы остановились партизанским гарнизоном, располагалась на западном берегу озера Селява, а на противоположном берегу, несколько севернее, находится деревня Колодница, в которой мы были со своим отрядом до начала блокады.
Здесь были и гудковцы, и леоновцы, и заслоновцы, и партизаны из других бригад. Проверить прибывших к нам людей, действительно ли они партизаны, было очень трудно, но мы верили им, так как видели их осунувшиеся и сильно исхудавшие лица, когда они появились в нашей деревне. Они нам рассказывали обо всех тех переживаниях, которые им пришлось испытать в блокаде. Местные жители деревни, слушая рассказы пришедших партизан, все больше и больше проникались к ним своим теплом и доброжелательством, как к людям, попавшим в большую беду. Подростки и старики деревни организовали рыболовецкую бригаду и ловили для нас в озере рыбу. Женщины делились с нами теми скудными запасами картошки и других продуктов, которые еще остались у них после зимы. Одним словом, приняли нас в этой деревне, как своих близких и родных».
Далей камісар брыгады Гудкова Ільін распавядаў пра адзін з эпізодаў узнаўлення баявых дзеянняў партызан каля Сялявы: «Мы, прибыв на старое место дислокации, решили активизировать нашу боевую деятельность. И вот в конце марта 1944 года, собравшись вместе, командиры отрядов Агапоненко и Цымбал, а также мы с Голиковым – комиссары этих отрядов, приняли решение объединенными силами двух отрядов сделать засады в деревнях Язбы и Топорище. Наша цель – разгромить немецкую колонну, которая довольно часто появляется на дороге, идущей в сторону деревни Лютые, а из нее – в сторону Язбов.
Ночью мы своим пятым отрядом заняли деревню Топорище, находящуюся на полпути между Лютыми и Язбами, а отряд Цымбала занял деревню Язбы. Мы с нашими пулеметчиками заняли крайний дом на западном конце деревни.
Примерно в 10 часов утра со стороны гарнизона противника появилась большая колонна немцев и полицаев, двигавшихся с обозом в сторону Язбов. Зная, что в Язбах находится засада из партизан первого отряда, мы решили пропустить немцев и, если придется, встретить их здесь после удара со стороны отряда Цымбала.
Командир первого отряда Цымбал Андрей подпустил немцев к деревне Язбы и открыл огонь из восьми пулеметов и десяти автоматов. Немцы, оставив человек 20 убитыми и ранеными, в панике побежали обратно. Партизаны первого отряда бросились на врага, стреляя на ходу изо всех видов оружия, но дальше преследовать их не стали, так как знали, что мы ожидаем их в деревне Топорище.
(Заканчэнне будзе).
Дзмітрый ХРОМЧАНКА, кандыдат гістарычных навук.